Titanium Innovations L70
BatteryJunction sælger deres eget mærke i lygter, det hedder Titanium Innovations, denne lygte er en af de nyeste lygter under dette navn. Det er en meget kraftig HID lygte* med to styrker: Meget kraftig og endnu kraftigere. Lygten har en indbygget batteripakke med 1 til 2 timers drifttid, batteri meter, sikkerheds afbryder, justerbar fokus og et par andre smarte detaljer.
*HID står for High Intensity Discharge eller høj styrke udladning og er kendetegnet ved at pæren ikke har nogen glødetråd, men at lyset kommer fra en gnist i pæren. Denne type lygter kaldes også sommetider Xenon lygter, men det er misvisnende da de ikke altid bruger Xenon gas og Xenon også bruges i glødelamper.
Lygten ankommer i en god kvalitet foret kasse. I kassen er der plads til lygten og lidt tilbehør.
Her er nogle detaljer fra kasse: Lås, hængsler, hjørne beskyttelse, øje hvor skulder remmen kan fastgøres og navneskilt.
Indholdet i kassen er: Lygten, batterilader, strømkabel til bil, diffuser, skulder rem og nøgler til kassen.
Først et kig på fronten af lygten med den store reflektor (cirka 10 cm i diameter) og med en HID pære i midten. Reflektoren har nogle facetter i reflektoren, det kan sommetider ses i lyset.
Her er så et nærmere kig på pæren, på det første billede er den slukket, på de andre er den tændt (Det kræver specielt udstyr at fotografere det). På de sidste billeder kan gnisten ses, den ene på lav lysstyrke, det andet på høj.
Der medfølger en diffuser til lygten, læg mærke til at gevindet på den ikke dækker hele omkredsen.
For at montere diffuseren skal gevind beskyttelses ringen først fjernes, derefter kan diffuseren skrues på. Det kræver meget omhu at få diffuseren til at sidde rigtigt i gevindet, jeg kunne godt have ønsket et bedre gevind.
Et kig på bagsiden af hovedet viser noget af betjeningen. Der er fokus justeringen som vil flytte pæren ind/ud af reflektoren for at ændre fokus, nogle indstillinger vil give et sort huld i midten af lysstrålen. Skiftet mellem de to lysstyrker findes også her, kontakten er mærket 35W/70W. Forskellen mellem de to styrker er synlig, men dog ikke stor.
Oven på lygten er tænd/sluk kontakten, den er beskyttet under et fjeder påvirket låg. Dette gør det mere besværligt at tænde/slukke lygten, men en HID er ikke beregnet til hurtige tænd/sluk, så jeg syntes det er en god løsning. Der er et svagt rødt lys i kontakten når den er tændt.
Længere tilbage på lygten er batteri måleren. Dette panel indeholder ikke kun batteri måler, men også en lade og fejlmeldings lampe, samt en reset trykknap. Jeg syntes at fejlmeldings systemet er lidt følsomt, første gang jeg prøvede at lade fik jeg en fejl: "Batteriet virker ikke" (Batteriet var lidt koldt). Da jeg havde fået ladet batteriet og to laderen fra fik jeg igen en fejl "Lader fejl". Begge fejl kunne let fjernes med reset knappen og gav ingen problemer med hensyn til at bruge lygten.
En HID lygte bruger en meget høj spænding for at tænde pæren, på lygten sidder der en højspændingsmærkat for at advare om det. Denne høje spænding er ikke noget man skal bekymre sig om i daglig brug, den vil kun være farlig hvis huset går i stykker eller der er åbent ind til pæren (F.eks. for at skifte den, eller glasset går i stykker).
Bag på lygten er der en omskifter, den bruges til at slukke helt for lygten, så batterimåler og lader ikke kan bruges.
Der er også en ladetilslutning bag på lygten. Dette er et stik som kan skrues fast.
Bunden af lygten er en metal plade med en advarsel om at den kan blive varm. Der er også et hul så den kan monteres på et kamera stativ.
Lygten leveres med en skulder rem, som kan monteres på lygten via et par nøgleringe. Remmen kan også monteres på kassen.
Det indbyggede batteri i lygten kræver en speciel lader og den følger selvfølgelig med lygten. Laderen leveres med amerikansk netstik, men kan bruges på alle netspændinger, dvs. 100-240 VAC 50/60Hz, så det er bare et spørgsmål om at købe en adapter til netstikket.
Stykket på laderen skal selvfølgelig passe til lygten, så det er et rundt stik med omløber til at skrue det fast med. Det er dog ikke nødvendigt at stramme omløberen for at lade.
En strømkable til bilbrug er også inkluderet, så lygten kan strømforsynes fra en bil, men kablet kan ikke bruges til at lade lygten, det kræver et andet kabel. Jeg ville have foretrukket at samme kabel kunne bruges til begge dele. På dette kabel er det nødvendigt at stramme omløberen for at få forbindelse. Selv med stram omløber kan stikket skubbes lidt frem og tilbage, jeg ved ikke om det har noget betydning for brugen.
Jeg kan godt lide denne lygte, den kan udsende meget kraftigt lys, eller lidt mindre lys med lang drifttid. Ved at montere diffuser bliver det en god arbejdslygte, med en mere spredt belysning.
De to kontakter og dækslet over den ene er jeg også ret glad for (Jeg har beskadiget en HID lygte, fordi den tændte under transport). Det eneste jeg kunne ønske bedre er gevindet til diffuseren, det er alt for besværligt at montere/afmontere den.
Målinger og data
De officielle specifikationer for lygten er (Jeg har oversat og forkortet den originale engelske tekst):
- 7000 lumens ved 70W i ~60 minutter
- 3500 lumens ved 35W i ~115 minutter
- Kraftig justerbar/fokuserbar lys; Lys kan justeres fra 1 til 15 grader.
- Effektiv rækkevidde er 7-1100 meter ved bedste fokus
- Indbygger "state of the art" Li-Ion batterri, ladetid ~3.5 time
- Indbygget måler viser ladetilstanden af batteriet.
- 3mm hærder glas
- IP65 støv og vandtæt
- AC 100-240V lader
- L70 kan også blive forsynet direkter fra 12 eller 24 volt med den medfølgende biladapter for ubegrænset drifftid.
- Diffuser for brug på kort afstand medfølger
- Foret opbevaring og transport kasse medfølger
- Skulderrem medfølger, kan bruges til både lygte og kasse.
- Bruger en udskiftelig 4200K D2S pære (High Intensity Discharge; Xenon metal halide)
Mål og vægt:
Længde: 296 mm (Kasse dybde: 294 mm)
Højde: 150 mm, målt når lygten står på en plan overflade til toppen af kontakten. (Kasse: 205 mm)
Bredde: Krop: 133 mm, hoved: 139 mm (Kasse: 405 mm)
Reflektor diameter: 105mm
Vægt: 2650 gram for lygten (2740 med diffuser), 6140 gram for kasse med lygte, lader osv.
HID lygter har brug for lidt tid til at starte, denne tid bruges til at varme gassen inde i pæren. Den øverste kurve er for 70W indstillingen, hvor jeg også skiftede til 35W og tilbage til 70W igen. Den anden kurve er for 35W indstillingen.
Lygten skal bruge næsten 60 sekunder for at nå fuld styrke på 35W indstillingen, men 70W indstillingen kan gøre det på 36 sekunder. Skift mellem 35W og 70W går ret hurtigt.
Grafen bruger sekunder som tidsskala.
Kurven over drifttid viser at lygten har en meget stabil lysstyrke for 75 minutter på høj og 107 minutter på lav.
Ved at bruge biladapteren er det muligt at måle hvor meget strøm og effekt lygten bruger. Den røde kurve og skala er strøm og den kurve og skala grønne er effekt.
Strømmen falder med stigende spænding, dette burde også øge virkningsgraden i ballasten, så den total effekt falder lidt. Det ser ud til at de 70W er forbruget før ballasten og at 36W indstillinge bruger noget mere end 35W, nærmere 53 watt.
Sammenligning med andre lygter
For en omfattende sammenligninger se her: Lyset fra 17 lygter
Jeg vil kun vise en kort sammenligning her:
Titanium L35, Titanium L70, Titanium L70 low
OMG DEFT, OLight SR90, Microfire Warrior III