ITP A6 Polestar
Indtil nu har der kun været en kraftig led lygte på markedet med almindelige batterier (TK40), men nu har ITP også lavet sådan en lygte og da den ”kun” bruger 6xAA batterier er den mindre end TK40 som bruger 8xAA. Betjeningen er med en knap på siden af lygten, hvilket gør den velegnet til at holde i et underhåndsgreb. Betjeningen er dejlig simpel, tryk en gang for at tænde, tryk igen for at slukke. Hold trykknappen nede, når lygten er tændt, for at skifte styrke. Der kan vælges mellem 3 styrker og en strobe.
Overfladen på lygten er i HA (type 3 anodiseret) og skulle dermed være forholdsvis robust.
Jeg har købt julekittet, hvilket betyder at lygten kommer i overstående papæske, sammen med en lille ITP A3 EOS stål lygte.
Her er hele indholdet i æsken vist: Begge lygter, hylster til A6, to manualer, ekstra O-ringe til begge lygter og en håndledsrem til A6. Manualen til A6 lister specifikationer, fortæller hvordan lygten skal betjenes, men monterings vejledningen til batterier er forkert.
I det følgende vil jeg kun se på A6, for at læse om A3 vil jeg anbefale min ITP A3 EOS og Maratac AAA anmeldelse.
Når lygten ses forfra kan MC-E lysdioden ses monteret i en ikke særlig dyb OP (Orange Peel, appelsinskal) reflektor, det vil betyde at lygten har jævn, men bred lyskegle. Udjævningen fra OP reflektoren er nødvendig med MC-E/P7 lysdioder, ellers vil der være et hul i midten af lysstrålen.
På ydersiden af hovedet er der en del kølefinner, for at lysdioden ikke skal blive for varm, når lygten kører på høj styrke.
Derefter komme trykknap, som bruges til betjening af lygten.
Resten af lygtens krop har et kvadratisk mønster på overfladen, det hjælper med til at give et god tag i lygten.
Enden på lygten har en femkantet profil, dette sikre at lygten ikke rulle på små hældninger. Selve bagenden er lavet med en stor glat flade, der betyder at lygten kan stå på bagenden og dermed bruges til at lyse et rum op via et hvidt loft. Der er også et øje, så den medfølgende håndledsrem kan monteres, jeg syntes dog at hullet er lidt for snævert og vil foretrække at sætte en nøglering imellem.
Åbning af lygten, viser tætnings O-ringen og et ret fint gevind, det kan også ses at både endestykket og gevindet er anodiseret, dvs. at tænding af lygten kan forhindres ved at løsne endestykket. Dette er en god transportsikring.
Ved et kig bag ind i selve lygten ses plus tilslutningen i bunden af hovedet, den indeholde ingen fjeder med er bare et stykke metal.
Da lygten bruger 6xAA batterier, er der nød til at være en batteriholder i lygten, den virker simpel, men funktionel. Der har dog været et problem med den på de første A6 lygter, da ITP har stoppet alle lygter, indtil de får lavet en rettelse på batteriholderen. Den viste batteriholder er en af de første og har virket uden problemer for mig, eneste ”problem” jeg har set er manglende/forkert afmærkning af hvordan batterier skal puttes i, den rigtige måde er selvfølgelig altid at vende minus mod fjederen.
Her er så hele lygten, i de 3 dele, som den kan skilles af i.
Lygten i det medfølgende hylster, for at sætte hylsteret på et bælte skal bæltet trækkes igennem øjet, som kan tage meget brede bælter.
Lygten virker meget fornuftig, den har en forholdsvis lille størrelse og giver masser af lys, betjeningen er god, selvom den ikke er hurtig. Den mekaniske kvalitet virker fornuftig, dog ikke så solid som TK40, men A6 er også en væsentlig billigere lygte.
Målinger og data
Som nævnt før, så kræver lygten 6xAA batterier, enten alkaline eller opladelige NiMH batterier. Alle batterier sidder i serie, dvs. lygten bruger (sandsynligvis) en buck kontroller til at reducere spændingen, så den passer til lysdioden, som er en Cree MC-E. Størrelsen på lygten er for stor til to C/25500 LiIon celler og for lille til to D/32600 LiIon celler, selvom spændingen ville passe.
Note: Det røde batteri er fordi jeg ikke har 6 ens alkaline i øjeblikket, hvis de bruges i lygten skal batterierne være ens.
Lygten er opgivet til 12, 160, 700 lumen i 50, 8, 1.5 timer, forholdet mellem lysstyrkerne passer meget godt med en lysmåling.
Strømforbrug: Slukket:0.3 uA, lav:36 mA, mellem:188 mA, høj:1200 mA Strømforbruget ved slukket er så lavt at det er uden praktisk betydning.
Størrelse: diameter mellem 35 og 48 mm, længde 173 mm.
Vægt: 367 gram med Eneloop.
Lygten har ingen spor af pwm eller regulerings støj i lyset.
Strobe er på 9.5 Hz med 50% duty cycle.
Note: Efter batteriskift vil lygten altid starte på lav.
Sammenligning med andre lygter
Til sammenligning har jeg valgt nogle MC-E/P7/3*led lygter og en enkelt HID lygte, der er følgende lygter (Samme rækkefølge som på billedet): ITP A6 Polestar, OLight M30 Triton, EagleTac M2C4, EagleTac M2XC4, Fenix TK40, Titanium L35.
A6 ligger pænt i midten med maksimal lysmængde, M30 er knap så kraftig, M2C4 er meget tæt på samme styrke og M2XC4 samt TK40 er noget kraftigere. En HID lygte er stadig meget kraftigere.
Samling af alle lysstyrker i samme graf, viser at både A6 og M30 dækker et stort lysstyrke område og også at der er et forholdsvist stort spring fra mellem til lav.
Denne graf viser lysstyrken på 4 meters afstand, her ses virkningen af reflektoren tydeligt, den er ikke dyb nok til at koncentrere lyset og dermed er A6 den lygte der lyser kortest, i stedet spreder den lyset mere ud. Det sys også tydeligt at ingen led lygter kan være med en HID, når det gælder om at lyse langt.
Maksimal lysstyrke
ITP A6 Polestar, OLight M30 Triton, EagleTac M2C4
EagleTac M2XC4, Fenix TK40, Titanium L35
Maksimal lysstyrke, reduceret eksponering
ITP A6 Polestar, OLight M30 Triton, EagleTac M2C4
EagleTac M2XC4, Fenix TK40, Titanium L35
Maksimal lysstyrke, længere afstand
ITP A6 Polestar, OLight M30 Triton, EagleTac M2C4
EagleTac M2XC4, Fenix TK40, Titanium L35
Minimal lysstyrke, øget eksponering
Da de fleste lygter har en meget lav lysstyrke, har jeg kun vist billerne med øget eksponering her.
ITP A6 Polestar, OLight M30 Triton, EagleTac M2C4
EagleTac M2XC4, Fenix TK40, Titanium L35
ITP A6 Polestar
Lav, mellem, høj:
Længere afstand:
Lav:
Mellem:
Høj:
Længere afstand:
OLight M30 Triton
En MC-E lygter, der bruger flere kombinationer af LiIon eller CR123 batterier, lysstyrkes vælges med en ekstra trykknap bag på lygten.
Læs mere om lygten i min anmeldelse.
Lav, mellem, høj:
Længere afstand:
Lav:
Mellem:
Høj:
Længere afstand:
EagleTac M2C4
En P7 lygter, der bruger 2x18650 eller 4xCR123 batterier, lysstyrken og strobe vælges med en ring.
Lav, mellem, høj:
Turbo, længere afstand:
,
Lav:
Mellem:
Høj:
Turbo:
Længere afstand:
EagleTac M2XC4
En 3xled lygter, der bruger 2x18650 eller 4xCR123 batterier, lysstyrken og strobe vælges med en ring.
Lav, mellem, høj:
Turbo, længere afstand:
Lav:
Mellem:
Høj:
Turbo:
Længere afstand:
Fenix TK40
En MC-E lygte der bruger 8*AA batterier, har 4 lysstyrker og 4 blinke indstillinger, skift mellem lysstyrker foretages ved at holde trykknappen inde, et dobbeltklik vil vælge en blinke indstilling.
Læs mere om lygten i min anmeldelse.
Lav, mellem, høj:
Turbo, længere afstand:
Lav:
Mellem:
Høj:
Turbo:
Længere afstand:
Titanium L35
En HID lygte med et indbygget LiIon batteri og to kontakter, en til at tænde HID lampen og en til at tænde lysdioderne med ”hjælpelyset”.
Lav, høj, længere afstand:
Lav:
Høj:
Længere afstand: