JetBeam RRT-3
DSC_1834

DSC_1884 DSC_1836

JetBeam forsætter med at lave lygter i deres RRT serie, der foruden RRT-3 består af RRT-0, RRT-1, RRT-2. Denne gang er det en ret stor lygte og kraftig lygte. Lygten holder JetBeams gode kvalitet og den stærke HA overfladebehandling, dog er farven ikke særlig konsistent mellem de forskellige dele af lygten. Lygten betjenes med en trykknap på bagenden, hvor den tænder ved et let tryk og låser når den trykkes helt ind, lysstyrken stilles med en ring ligesom alle andre lygter i serien. Foruden lysstyrker kan der er dog også vælges et par blinke indstillinger.

DSC_1831 DSC_1832

Lygten blev leveret i en sort kraftig papæske, med magnetlukke, i god finish.

DSC_1833

Der var inkluderet et serienummer og garanti bevis kort, 2 O-ringe og en ekstra gummihætte til trykknappen. Der er ingen manual, måske fordi jeg købte en lygte fra første sending.

DSC_1863 DSC_1866 DSC_1867

Set forfra kan den glatte reflektor ses med en kraftig lysdiode i midten. Der er ingen tvivl om hvilken lysdiode JetBeam bruger i lygte: SST-50. Som på de flete JetBeam lygter er der en stålring foran på lygten, så forenden af lygten kan tåle en del mishandling.

DSC_1860 DSC_1854

Forenden har også lidt kølefinner og en advarsel om at den kan blive varm (Der er dog en begrænsning på varmen, se senere). Ringen er uden nogen form for afmærkning, det er dog ikke det store problem. Drej til den ene side og lysstyrken øges, til den anden side og lysstyrken midskes. Efter maksimal lysstyrke og mindste position er beacon eller laveste lysstyrke. Ringen har 8 tydelige klik positioner og kan drejes med samme hånd som holder om lygten.

DSC_1855 DSC_1856 DSC_1859

Kroppen på lygten har en pæn lavet rifling og da kroppen har lidt lavere diameter end enderne, giver det et godt greb i lygten. Det blanke punkt på kroppen er til fastspænding af våbenbeslag/håndtag.

DSC_1871

Gevindet på batterihylsteret er i en god grov kvalitet som let griber, når lygten skal skrues sammen. Både gevindet på batterirøret og i bagenden er anodiseret, så hvis bagenden løsnes lidt kan lygten ikke tændes, det er en god sikring.

DSC_1869

Et kig ind i batterirøret viser fjederen foran, men i modsætning til de andre RRT lygter er den ikke gemt under en hætte, det er der dog en grund til.

DSC_1842 DSC_1847 DSC_1873

På bagenden af lygten sidder er både en tænd/sluk kontakt og et stik til en klemkontakt. Kontakten er en almindelig kontakt som aktives ved let nedtrykning og låser når den trykkes helt ned, men den tænder dog ikke direkte for strømmen til lygten. Både klemkontakten og tænd/sluk kontakten styrer en elektronisk kontakt, dvs. ingen slidtage pga. stor strøm eller spændingsfald i kablet til klemkontakten. Dette er et ret godt design. Sådan en elektronisk kontakt skal selvfølgelig have strøm, hvordan det klares kommer jeg til. Lygten kan godt stå på bagenden, men der må ikke være dæksel på stikket til klemkontakten.
Der er også et hul til en håndledsrem, men der følger ingen med lygten.

DSC_1841

Et kig ind i bagenden, viser en fjeder og en fjederpåvirket ring, som begge har forbindelse til batteriholderen.

DSC_1838 DSC_1839

Her ses batteriholderen, den kan udstyres med 3x18650 batterier eller 6xCR123 batterier, lygten kan bruge begge dele. Konstruktionen virker meget solid, alle stiverne i holderen er i metal og solidt fastgjort i enderne, som også har metal forstærkning.

DSC_1840

Her ses den ene ende af batteriholderen, den anden ser nøjagtig ligesådan ud og det er ligegyldigt hvordan batteriholderen vendes når den sættes i lygten. Midten af holderen er + polen og metallet udenom er - polen. Her er også årsagen til af fjederne ikke er beskyttet af en metalkappe, polen i midten af holderen er afrundet så fjederne vil automatisk centrere på dem. Bagenden på lygten har forbindelse til begge poler for at kunne få strøm til den elektroniske kontakt.
Vær opmærksom på at spidse metal genstande skal holdes langt væk fra batteriholderen, når der er batterier i den, det er ret let at lave en kortslutning.

DSC_1883

Et kig på polerne inden i batteriholderen, viser at de er hævet en smule, dvs. lygten kan sagtens bruges med batterier der har en flad pluspol.


DSC_1836

Her er så de 3 hoveddele af lygten.



Jeg var ret overrasket over hvor langt lygten kan lyse, det er måske den længst lysende SST-50 lygte til nu (Jeg har dog ikke sammenlignet direkter med Catapult). Opbygningen af lygten er kraftig og solid, de 3 batterier giver en god drifttid. Ulempen er vægten (Se sammenligningen med andre lygter) og diameteren er en smule stor.
Detaljer som temperatur føler, elektronisk kontakt, meget solid batteri holder som virker begge veje, viser at JetBeam har lavet et godt job i designed af lygten.




Tekniske data

DSC_1878

Lygten bruger en buck konverter som tåler op til 18 volt og virker ned til 6.5 volt, hvor lygten så slukker. De betyder at den virker med både 3x18650 LiIon batterier og med 6xCR123 batterier

Målt størrelse og vægt:
Længde: 198 mm
Diameter: 45 til 67 mm
Vægt: 669 gram med 3xAW18650-2.2 og 635 gram med 6xCR123

Lygten bruger en Luminus SST-50 led.

Måling på klemkontakten vier at der kun bruges en strøm på 40uA til at tænde lygten.


RRT-3Measurements

Ovenstående målinger er lavet med 3x18650 batterier. Mine målinger af drifttid var ret korte, så jeg analyserede mine batterier og fandt ud af at de var nede på 1400 mAh, så derfor har jeg tilføjet en ekstra kolonne hvor jeg har skaleret værdier til 2200 mAh. Reguleringen er interessant og den vil jeg se mere på i de efterfølgende målinger.

Runtime

Her er driftid kurver for de kraftigste indstillinger, lygten har meget god stabilisering af lysstyrken, men slukker så lidt brat når batterier løber tør.

RRT-3PWM%232 RRT-3PWM%233

Lygten bruger PWM på 20 kHz, men fordi der er noget udglatning virker det også som delvis strømregulering, alle 5 grafer med lysstyrker er med samme skala og kan direkte sammenlignes. De første to er styrk #2 og #3. Da kurverne har meget skrå flanker, er de PWM procenter jeg har målt, ikke særlig nøjagtige.

RRT-3PWM%234 RRT-3PWM%235

Her er styrke #4 og #5, på #4 er næsten på maksimal lysstyrke og reguleringen vil herefter bare ændre PWM procenten.

RRT-3PWM%236

Til slut er styrke #6, høj er ikke medtaget, da det bare er en lige linie.

CurrentLux

Her har jeg lavet et spændings sweep på højeste lysstyrke, for at se strømforbrug og lysstyrke. Det viser at lygten har en god stabilisering af lysstyrken ud fra spændingsændringer. Der var dog nogle ændringer fordi lygten bliver varm, derfor har jeg holdt en del pauser, så lygten kunne køle af. Lygten bruger 16 watt ved 6.5 volt og 18 watt ved 18 volt.

CurrentLuxBrightness%232

Reguleringen er dog ikke helt så fin på de lave lysstyrker, denne kurve er fra styrke #2.

CurrentLuxBrightnessLow

På laveste lysstyrke er der faktisk slet ingen stabilisering.

RRT-3Strobe

Strobe skifter mellem forskellige frekvenser, jeg målte 5 Hz, 7.2 Hz og 13 Hz (men der kan godt være flere) hvert 1.4 sekund, lyset er tændt i 50% af tiden. Bemærk den lidt højere lysstyrke i starten af hver blink, det er på den at jeg har målt lysstyrken.

RRT-3Beacon

Beacon blink hvert 10 sekund på 1.3 sekund. Denne indstilling deler plads med laveste lysstyrke på ringen.

RRT-3Heat

Under mine test blev lygten ret varm (Jeg havde ingen blæser på) og begyndte at advarer mod det ved at blinke 0.8 sekund hver 2.8 sekund. Kurven viser hvor den skifter til advarsels blinket.
Jeg syntes at det er en god ide med en temperatur føler, så lygten ikke brænder sig selv af, hvis den bliver efterladt på fuld styrke.



Sammenligning med andre lygter

Sammenligninger med andre lygter er her.

Noter

LiIon batteriet var kun 1400mAh, ikke 2200mAh